Nieuws

Verslag lezing Ombudsman

Verslag lezing Ombudsman 29 november 2024

Gaat het mis tussen u en de overheid? 

Deze prikkelende titel was het einde van een boeiende lezing door Gertjan van der Brugge en Carla Hoogerland. 

Gertjan van der Brugge, voorheen de Zeeuwse Ombudsman vertelde ons het verschil tussen een klacht die bij de rechterlijke macht terecht komt en een klachtbehandeling door de nationale ombudsman. Bij de ombudsman is er geen verplichting om het advies te volgen in tegenstelling tot een uitspraak van een rechter. 

Een klacht kan ongegrond of gegrond worden verklaard. Een gegronde klacht wordt in behandeling genomen. Eerst wordt gekeken naar de feiten. Maak van een mug geen olifant.(bagatelbepaling dan wordt een klacht niet in behandeling genomen).

Zeeland heeft momenteel 391634 inwoners (in den Haag 566,731) dus logisch dat de Zeeuwse ombudsman is overgegaan naar de Nationale ombudsman waar zo’n 200 medewerkers bezig zijn met veel overleg en klachtenbehandelingen. 

(Inwoneraantal Nederland bijna 18 miljoen)

Waarover kunnen klachten binnenkomen? Over waterschappen, de overheid zoals belastingen, ministeries. Zoals bijvoorbeeld rond de onroerendzaakbelasting.

In 1982 is in de grondwet vastgelegd dat de vertegenwoordiging onafhankelijk is. Er is een veteranen ombudsman, een nationale ombudsman en een kinderombudsman.

Het doel is burgers op weg te helpen als het mis gaat tussen hen en de overheid. Ook om Overheden uit te dagen anders naar hun diensten te kijken, naar hun diensten/processen en innovaties toe te passen.

Behandeling van een klacht bekijkt eerst of een klacht gegrond of ongegrond is. 

Evt. doorverwijzen. Als de klacht in behandeling wordt genomen komt er een advies uit, kan ook leiden tot interventie, onderzoek of bemiddeling. Een hoorzitting behoort daarbij. Anonieme klachten worden niet in behandeling genomen.

De ombudsman/vrouw kan ook uit eigen beweging onderzoek doen. 

Ook rond de toeslagen affaire heeft onderzoek meegeholpen aan het bloot leggen van de situaties. Zie ook www.nationaleombudsman.nl

Met een aantal praktische situaties, die waren binnengekomen en ons werd gevraagd of het een gegronde klacht was, werd afgesloten. Hartelijk dank!! Mieke van der Slikke

Reacties

Log in om de reacties te lezen en te plaatsen